Header image alt text

Praktijk voor Remedial Teaching "De Zon"

Training “Ik leer anders”

Een grote groep kinderen heeft een bijzondere gave: zij zijn beelddenkers! Deze kinderen denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal op school niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar een andere manier van denken.

Door de lesstof op de juiste manier aan te bieden aan de leerling, kan het kind direct vertellen of deze leermethode werkt. Wanneer er wordt overgeschakeld naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

De training bestaat uit vier bijeenkomsten waarin het volgende aan de orde komt:

  • informatie op de juiste wijze ordenen (beter onthouden)

 

  • alfabet en woorden (dictee)

 

  • cijferveld, rekenen (plus en min), tafels en breuken

 

  • klokkijken (analoog en digitaal)

 

  • tips voor vakken als topografie, werkstukken, spreekbeurten etc.

 

Share